De moderne werkplek van vandaag is een informele omgeving, waar evenwicht tussen werk en privé verdedigd wordt en, afhankelijk van uw bedrijfscultuur, kunnen sommige werknemers zelfs van tijd tot tijd gekleed in een trainingsbroek gaan werken (of doen ze dit regelmatig).
Werkgevers hebben geconstateerd dat de oude, strikte manier van denken de efficiëntie verminderde en geen nieuwe uitdagingen kon aangaan, zoals werknemers die effectief vanaf grote afstanden samenwerken. De moderne werkplekomgeving heeft coöperatief personeel, reageert sneller op problemen en is minder aan fysieke locaties gebonden. Werknemers gebruiken nu moderne samenwerkingssoftware zoals Skype, Sharepoint om effectiever met hun collega’s over de hele wereld in real-time te communiceren.
De werkplek blijft evolueren om aan de behoeften van zowel werknemers als werkgevers te voldoen. Laten we eens kijken naar 4 moderne trends op de werkplek en hoe ze onze manier van werken veranderen.

1. Flexibel personeel

De opkomst van internet heeft ook geleid tot gig economie. Zowel KBO als grote bedrijven verbinden meer mensen over de hele wereld en geven hen de vrijheid en flexibiliteit om het soort werk te kiezen dat ze willen. Millennials, in het bijzonder, geven de traditionele beveiliging van een fulltime baan op voor meer freelancen / externe personeelsmogelijkheden waar ze volledige controle over hun agenda hebben.
Deze outsourcing platforms zijn ook enorm voordelig voor freelancers. Werknemers genieten van:
• De flexibiliteit om te kiezen voor wie ze werken en tegen welke tarieven
• De mogelijkheid om hun eigen agenda te regelen
• De vrijheid om vanop afstand te werken
• De mobiliteit van zakelijke apparaten en toegankelijkheid tot apps overal ter wereld

Samengevat worden werkgevers dynamischer en verbeteren ze de productiviteit door vanuit een rijke talentenpool van externe werknemers van over de hele wereld in te huren. Daarmee is er een toenemende behoefte aan managers die zowel freelancers als fulltime medewerkers vakkundig kunnen beheren.

2. Samenwerking

Zelfs in ons digitale tijdperk kan samenwerking nog steeds moeilijk zijn om onder de knie te krijgen. Naarmate de connectiviteit toeneemt, neemt ook het aantal platforms toe waarop werknemers, werkgevers en klanten communiceren. Dit kan problemen opleveren voor teams die in hetzelfde kantoor werken – laat staan voor degenen die op afstand werken en communiceren.

Er zijn meerdere samenwerkingsplatforms (bijv. Microsoft Teams) die gemakkelijk mensen kunnen verbinden die op hetzelfde project werken, maar misschien op verschillende locaties, in meerdere kantoren wereldwijd (afhankelijk van de grootte van het bedrijf). De manier waarop we communiceren en samenwerken heeft een groot invloed op onze klantenservice en op klanten. Digitale transformatie bracht ons een groot aantal veranderingen qua manier waarop we samenwerken, waardoor de wereld ons kantoor wordt.

3. Meer nadruk op evenwicht tussen werk en privéleven

Wanneer werknemers gedwongen zijn buiten het kantoor te werken, kunnen zowel de productiviteit als het moreel toeslaan. Om dat te verhelpen, kunnen werkgevers hun werknemers de mogelijkheid bieden om hun eigen werkuren te kiezen of hen vanuit huis laten werken met de technologie om dit te ondersteunen. Werkgevers begrijpen de druk die op hun werknemers uitgeoefend wordt. Ze begrijpen dat een werknemer die zich gestrest en overwerkt voelt, waarschijnlijk minder productief zal zijn. Dat is de reden waarom steeds meer werkgevers flexibele agenda’s aanbieden voor afspraken met artsen, familie evenementen en andere persoonlijke zaken. In plaats van te focussen op uren op kantoor, richten bedrijven hun focus op resultaten en uitkomsten.

4. Alternatieve presentatiemethoden

Kenmerken van uw kernactiviteiten aan de klant presenteren heeft een revolutionaire verandering teweeggebracht in de manier waarop organisaties dit doen. Of we het nu over verkoop hebben, of over financiële rapportage en bedrijfsbeheerplatforms, hebben wij het over de bedrijf-klant relatie of over interne infrastructuuroplossingen, de moderne werkplek duikte op om de trechters in communicatie en presentatie tussen mensen ongedaan te maken. De mobiliteit en beveiliging van de gedeelde en gepresenteerde gegevens is op het hoogtepunt van het gebruik van de gelaagde beveiligingsfuncties en apparaatbeheer. U kunt uw presentatie eenvoudig op elk apparaat doen, beveiligd binnen het bedrijfsnetwerk zonder op uw persoonlijke werkplek te zitten. Het draait allemaal om tijd en kostenefficiëntie en het creëren van een extra kloof van vrije tijd voor een persoon, de meest waardevolle bron van het bedrijf – een werknemer. Zo zou het tenminste moeten zijn.

 

ITAF en moderne werkplek

Welke nieuwe trends op de werkplek zullen voorspellen hoe onze manier van werken en leven zal veranderen?
ITAF ondersteunt het concept van moderne en digitale werkplek en helpt u bij het opzetten van de juiste oplossingen op de correcte manier, om uw organisatie van een hoogwaardige innovatieve aanpak te voorzien bij het bouwen van uw moderne IT-ecosysteem.

Frans van Ryhovelaan 325, 9000 Gent, Belgium

Leuvensesteenweg 677, 1930 Zaventem, Belgium

Meensesteenweg 699, 8800 Roeselare, Belgium

Wilselsesteenweg 257, 3010 Leuven, Belgium

Haïfastraat 6, 2030 Antwerpen, Belgium

Durmitorska 1, Beograd, Serbia

Jovana Subotića 1, Novi Sad, Serbia

Steenovenstraat 13a, 2340 Turnhout (Beerse)

Scroll Up